maandag 27 augustus 2012

Beschouwing en verklaring

Beschouwing en verklaring                                                              1998?


Veel van mijn rijmpjes rolden zomaar mijn gedachten binnen. Soms 2 of 3 woorden waarvan ik de allitteratie mooi vond, soms 2 of 3 zinnen die gerijmd en wel voorbij dreven en die ik, vaak voor het slapen gaan, gauw neer pende om er later mee door te gaan. Veel van de verliefde gedichtjes sloegen op niemand en van anderen weet ik ook vaak niet meer op wie ze wel sloegen. "Kreudelbloemen en Bogita's" is er een duidelijk voorbeeld van en terwijl ik het zelf een van m'n mooiste vind weet ik niet meer voor wie ik het bedoelde. Zo zijn er meerdere aan te wijzen. Zinnen vloeden rijmend door mijn hoofd, uiteraard vaak ingegeven door emoties.

Spijtig genoeg heb ik nooit een boekje met rijmvormen onder ogen gekregen anders  had ik het mezelf absoluut moeilijker gemaakt om div. stijlen onder de knie te krijgen. Ik tartte mezelf wel soms om zin 1 op 4 en op 5 en op 7 en daar tussendoor zin 2 op 3 op 6 te laten rijmen.
Vaak vond ik teksten van anderen zo mooi dat ik ze MOEST  opschrijven (uiteraard met de vermelding van de originele dichter). Een schitterend voorbeeld daarvan is: " Als liefde zoveel jaar kan duren" maar dat is dan ook van Jacques Brell en de vertaling is van niemand minder dan Michel van der Plas. Daar kon ik niet aan tippen maar het sloeg zo mooi op Gerty en mij dat ik het naar haar vernoemde.  "Je kunt altijd opnieuw beginnen" en dat hebben we dan ook gedaan en we kwamen steeds dichter bij elkaar.

Waarom ik nu zo een haast heb, na jaren van stilstand, om dingen en rijmpjes weer op te schrijven kan ik zelf niet goed verklaren. Voel ik mijn einde naderen of is er weer een productieve fase in mijn leven in aantocht.
Ik weet het zelf nog niet.

Achterin zijn ook veel liedjes-teksten opgenomen, gedeeltelijk eigenwerk voor diverse feestjes maar ook teksten van anderen die mij erg boeiden. De bijbehorende melodie staat steeds vermeld en een aantal ervan heb ik ingezongen met de karaoke en heb ik op een cassettebandje ( in het IP meubel) bewaard.

1 opmerking:

  1. En dus was er dat kippenvelmoment tijdens zijn uitvaart, toen 'Als liefde zoveel jaar kan duren' keihard door de aula klonk.

    BeantwoordenVerwijderen